søndag den 23. oktober 2011

Uge 43: Agilityplan

I denne uge har Alfa og jeg 3 fokuspunkter i agility, som vi træner på i haven. Vi træner alle 3 ting i korte sessioner, når vi er ude - dog efter hinanden, så det ikke blandes for meget sammen.
1) Slalom. Vi træner forfra med Susan Garrett's 2x2-metode efter jeg nu har set dvd'en. Tak for lån, Jane. I denne uge træner vi på 1 sæt pinde, selvom tegningen viser fuld slalom. Vi har primært fokus på at hun tager indgangen den rigtige vej fra ift. rewardline uanset hendes og min position.
2) Springkombinationer. Vi træner på, at Alfa skal korte sine vendinger af, så hun ikke ryger 3 meter væk, bare hun skal over et spring. Så vi løber små baner, men mange vendinger.
3) Nedgangsfelter. Vi træner her i starten med en touch-musemåtte for enden af vores nye mini-balance. Alfa sættes midt på forhindringen og kaldes frem mod musemåtten med en touch-kommando. Når hun står med forbenene på måtten og bagbenene på balancen bruger jeg klik og bold.
Belønninger: I det hele taget har jeg taget næsten alle godbidder ud af Alfas træning. Hun er ved at fatte det nye; klik-bold, men kan stadig stoppe op ved lyd af klikket og lade bolden flyve, fordi hun forbinder klikket med en godbid. I agility skal der holdes gang i farten, og til det er godbidderne ikke så gode som bolden. Og så er og bliver bolde (og alt kugleformet) bare Alfas totalt yndlings :o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar