fredag den 30. marts 2012

Sydney i lydighedsopstart

Nu er lydighedstræningen i Albertslund hos Hanne for alvor startet op for Sydneys vedkommende. Alfa holder som bekendt en tiltrængt pause fra LP, og dyrker kun agility pt.
Og nu hvor Sydney er blevet alene i mine hænder på lydighedsbanen kan jeg RIGTIG se, hvad hun egentlig er for en fartdjævel!!! I sammenligning med Alfa vil hun altid være den lille, nuttede, søde, rolige, velovervejede og eftertænksomme tøs, der arbejder nede i tempo og tager den sikre vej - MEN!!! Når Sydney står i mine øjne alene og uden denne sammenligning til miss HyperActive, så er hun faktisk selv både rigtig glad for fart, tilbydende, ivrig og oppe i arbejdstempo i det hele taget. Et nyt lys at se sin dejlige, blå pige i - og kun i positiv forstand. Om hun har luret Alfa af eller altid har haft det i sig, tror jeg, at jeg har en idé om, da jeg godt ved, at Sydneys mor er præcis sådan en arbejdssheltie med fart og spillopper i - så jeg har bare ikke set det så tydeligt før nu :o) 
Det går rigtig godt i klasse 3 lydighed med Sydney. Hun arbejder og tilbyder fra vi kommer til vi går. Eneste "svinkeærinder" er, når hendes ting og min taske skal forsvares mod de andre kursisters sheltier :o)
Som nævnt er en overraskelse for mig hendes fart. Hendes fremsending er allerede mere sikker end Alfas, og hun løber HURTIGT derud. Hun elsker simpelthen den øvelse, fordi hun skal løbe. Hun tænder på både bolde, godbidder og tov som belønning, samt mundtlig ros, hvilket gør hende SÅ fleksibel ift. belønning.
Hendes fri ved fod og "plads" er blevet meget bedre det sidste halvår, og hun krænger knap så meget ud med rumpen, som tidligere - hurra for elefantøvelsen og fri shaping, som hun også har lugtet lunten på.
I springapporteringen har hun også overhalet Alfa indenom, da Alfa aldrig er holdt op med at tygge lidt i apporten (medmindre det var metal). Men Sydney tygger ikke det mindste, men kan sættes af med en træapport i munden og en "bliv", og så kan jeg gå en lille tur rundt uden hun viger fra opgaven. Sej tøs, der var 100 år om at ville holde fast på noget :o)
Stillingsskiftet har hun altid kunne bedre end Alfa, fordi hun har mere selvkontrol, og den sidder lige i skabet i alle 6 skift. Bravo.
Problemerne, der holder os fra at tilmelde os stævner i foråret er; næseprøven, sit under uafbrudt gang, fællesdæk i 4 min. (fører i skjul) og indkald med stop.
Næseprøven: Hun giver op i søget, og har hun ikke fundet den med fært, så tager hun en tilfældig. Hun samler dem alle sammen op undervejs. Ikke godt!
Sit under uafbrudt gang: Hun kan de to andre positioner, men i sitten skal jeg sætte farten alt for meget ned, for at hun ikke bare står. Kræver bare mere træning.
Fællesdæk i 4 min.: Tiden er hun fin med, men hun er "mors pige", og mor skal ikke forsvinde.... Så bryder verdenen sammen!
Indkald med stop: Vi har ikke trænet den så meget endnu, så jeg ved faktisk ikke, om vi har problemer med den, eller om den bare ikke er indlært endnu... 
Sydney skal op til uofficiel LP3 i maj til afslutningen på holdet, men de officielle prøver venter vi med til efteråret, hvor der forhåbentlig er kommet styr på de fire øvelser, vi halter på.
Jeg vil gerne nå at have tre resultater at sende ind til Årets LP3-sheltie i Sheltieklubben, også selvom de ikke skulle være så pæne. Kan ikke forestille mig en sæson, hvor jeg ikke skulle sende ind for hverken Alfa eller Sydney! 
Ellers så nyder min smukke, blå prinsesse vejret, Alfa, mig og Morten. Hun har tabt 700 g, som hun vejede for meget efter 1 år på en meget langtrukken og mild slankekur... Nu er hun fit for fight!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar